fredag 4 november 2011

Fredagsmyset..

Fredagen är här.. du kanske har haft en tung vecka och nu äntligen är det dax för ledighet i några dagar. Ikväll är det bar på tv, chipspåsen inhandlad, godispösen ska plockas och colan står i kylen.. Nu ska det unnas...

MEN, du kan ha fredagsmys utan chips o godis :) Här kommer lite tips:
  • Kör dipp med lättkesella o dippa morotstavar o gurka, blomkål m.m. m.m.
  • Gör egen "glass" på frusen banan o hallon, mixa med kesella toppa med äkta vanilj.
  • Gör en god smoothie och smutta på till filmen, toppa med lite nötter
  •  Iställe för dessert kan du krossa ett digestive kex i ett glas och lägg på lite kesella rabaraber/hallon och in i frysen en stund. Blir som cheescake fast liiite bättre iaf :)
Nu menar jag inte att det är fel med fredagsmys, jag själv älskar fredagsmys! Men det är lätt att det både blir fredagsmys, lördagsmys OCH söndagsmys. Just i viktminsknings/hälsa syfte kan detta förstöra en del för dig även om du ätit bra under veckan. Väljer du att äta något "onyttigt" njut av det du väljer att ta och försök tänka på mängden. Om du inte kan låta bli godispåsen köp lite mindre godis om du vet att du gärna äter tills den är ekar tom :) Sån är jag! haha.. därför försöker jag köpa lite mindre! Jag ska iaf  inte äta något sådant i helgen, efter som jag nu kör ganska hårt med träning osv! Om jag blir sugen kan jag ta ett bättre val som något ovanstående som är ett proteinrikt o bra alternativ. Och om inte annat mår man bättre efteråt när man vaknar på morgonen och känner att man faktikst klarade gårdagskvällen utan massa socker o fett. När jag är klar med mina hårda veckor kommer jag självklart äta godis osv Om jag är sugen på det.

Ha nu en riktigt fin fredag och mys o njut av de ni har nära!

1 kommentar:

emelie sa...

bra tips fina.
själv har jag snöat in på minikeso & blåbärssoppa utan tillsatt socker (blandat) som gottegrej. MÖMS!! :) blir det bio i helgen köper jag med mig lite osockrat naturgodis alt; nötter! :)