fredag 19 augusti 2011

PMS!?! ##!!!??!!!!#####


Uttaget från wikipedia.se

Premenstruell syndrom, PMS, är ett samlingsbegrepp för olika typer av fysiska och/eller psykiska besvär under förstadiet till menstruationen och som i vissa fall kan utgöra ett handikapp. <---JAA! PMS-besvären är mest uttalade 3 – 10 dagar före mens men många kvinnor kan även ha uttalade besvär vid ägglossning.<--You now It!!! Det är ofta de psykiska symptomen som dominerar vid PMS. Stämningsläget förändras i riktning mot nedstämdhet och kvinnan blir känslomässigt instabil. Det gäller allt mellan "att känna sig olycklig" (vara dysforisk) och verklig depression. Däremellan ligger tendens att bli irriterad, orolig och aggressiv. <-- Irritation Yeeess !!Vissa kvinnor kan även uppleva olika typer av smärta. Bland annat eftersom kroppen behåller mer vätska dagarna före mens och orsakar allmän viktökning och svullen mage.<-- VÄTSKA JAJJEMÄN!! Många kvinnor får även ömmande bröst, ryggont, migrän eller känner sig allmänt illamående. <-- Jaaaeerraa.. huvudvärk flera dar, sjukt ömma boobs, rygg & mage !Vid dessa perioder kan en del kvinnor bli sugna på choklad. <------Skojja INTE!!

Som ni ser håller jag med på vissa punkter i texten. Jag blir så trött på att få sånna symtomer. Det kan börjar redan 14 dagar innan med vätska osv. Kan gå upp 2 kg vätska på 1 dag. Hur kul är det ? Huvudvärk som kommer o går, och ont ibland i ryggslutet o nedre magen.. att inte tala på att man blir sjukt sugen på godis. Kan även få "varmpustar" som jag kallar det, som värska klimakterie kärringen!!

Vissa månader känner jag inte av det knappt och vissa blir det gånger tusen.
Tror det finns receptfria tabeltter på apoteket jag tänkte prova.
Är som sagt inte såhär varje månad men när det blir så är det inte kul allas.. gå runt o känna sig uppsvälld o vätskefylld, särskilt när man tränar o står i så får det motivationen långt ner i botten ! Ibland önskar man att man var en man., ja, faktikst.

Är det någon där ute som har liknande besvär?

2 kommentarer:

Kalajsa sa...

Har du provat några piller som funkar?? Jag är exakt på pricken likadan.. Fast jag går nog helt ärligt upp 4kg om dagen :P

Sara sa...

Nej jag har inte gjort det än.. men ska kolla upp de som fiisn på apoteket tänkte jag. Inte kul alls de där.. fy tusan va man ska få utstå som kvinna ;D